Etappe 8, Chur - Sant'Antonio Albareda - Reisverslag uit Chiavenna, Italië van Briene en Sander Vet - WaarBenJij.nu Etappe 8, Chur - Sant'Antonio Albareda - Reisverslag uit Chiavenna, Italië van Briene en Sander Vet - WaarBenJij.nu

Etappe 8, Chur - Sant'Antonio Albareda

Blijf op de hoogte en volg Briene en Sander

05 Augustus 2015 | Italië, Chiavenna

Zoals al wel vaker eindigde ook deze dag niet zoals gepland. Het is geweldig maar niet alles was even prachtig!

We stonden vanochtend op en waren enigszins teleurgesteld over het ontbijt. Desalniettemin meer dan voldoende gegeten! We zaten vroeg op de fiets, voor half acht, want we wilden voor de hitte boven zijn met klimmen.

Die lange klim begon al vlak na het vertrek. Een bospad bracht ons al snel 100 meter hoger. Daarna was het op en af en via de Polenroute hadden we prachtig uitzicht op wat ons te wachten stond.

Vanaf kilometer 20 ging het gestaag omhoog. Niet fors maar je merkte wel dat het moeilijker ging. Dat maakte ook dat we na 2 uur maar 17km per uur gemiddeld hadden.

Vanaf Thusis begon het pas echt. Binnen 10 kilometer weer 300 meter omhoog naar de 1000. En vanaf Andeer gingen we richting de Splügenpas die ons in Italië bracht. In 20 kilometer stegen we nog eens 1100 meter tot de 2115.

Wat we onderweg zagen was meer dan prachtig. Snel stromende rivieren, grote bergen op de achtergrond, felle haarspeldbochten, prachtige meren. Teveel om op te noemen. Onder het afzien genoten we met volle teugen!

Om 12:30 waren we boven, hadden 60km op de teller en hadden nog maar 13,4 gemiddeld over. Maar dit zou het zwaarste klimwerk geweest zijn (ik zeg al..zou). De afdaling kon worden ingezet!

Vliegensvlug gingen we naar beneden, even geluncht onderweg bij een Italiaan en toen snel weer door! Snel, maar vooral ook voorzichtig! Het slechte wegdek en haarscherpe bochten haalden de vaart er vaak even uit!

Beneden wisten we dat we toch nog even moesten klimmen. Onze b&b lag namelijk 2km uit het centrum volgens booking.com en het lag ergens met uitzicht vanaf een berg. Zo gezegd, zo gepiept dachten we! Even naar boven, opfrissen, biertje beneden en eten en weer terug..

Tsja, niet dus! De exacte gegevens ontbreken en volgen morgen maar de klim duurde 4 a 5 kilometer en bracht ons 550 meter hoger! Een gemiddeld percentage van zeker 11% (tegen 5% eerder die dag)! De versnelling stond op het kleinste verzet en met 4,5km per uur kwamen we naar boven. En dat bij 37 graden. Vervloekt, gescholden en afgezien tot de max. Maar de beloning is daar!

We zijn aanbeland in Sant'Antonio Albareda, een plaatsje met 20 huizen of eigenlijk meer vakantiewoningen. Bij aankomst werden we gelijk ontvangen door de eigenaren en voorgesteld aan goede vrienden. Onze grootste vrees, zonder eten te bed, werd gelijk verholpen. Honger? Kom, ga gezellig zitten. Biertje erbij, anti-pasti schotel, buurten met het gezelschap! Het lijkt de Bertolli familie wel, het overtreft alle verwachtingen!!

Vanavond gaat de BBQ aan en ook hier mogen we weer aanschuiven! We genieten, van het eten, de mensen, het uitzicht, de gezelligheid en van de rust hier! De foto's zullen genoeg zeggen!!!

Tot morgen!!

• 05 Augustus 2015 - 19:24

Jozien:

Zoals je het beschrijft, maakt dat je bijna voelt hoe zwaar het klimmen is.
    Een fijn gezellige avond

• 05 Augustus 2015 - 20:51

Mieke:

Jullie hebben de bbq en de gezellige avond dik verdiend!
    Knappe prestatie hoor!
    Geniet ze nog en morgen weer succes met de tocht.

• 05 Augustus 2015 - 21:30

John:

Na het afzien dus toch met de neus in de boter. Dus morgen start je met een felle afdaling, en daarna ... langs het Como meer? Zet hem op, wij gaan morgen onze eindbestemming boeken. Misschien moeten we op Bertolli googlen...

• 05 Augustus 2015 - 21:39

Anoek Haarbosch:

Wat een mooie verhalen heb ik weer gelezen. Veel succes met het vervolg van de route.

• 06 Augustus 2015 - 18:28

Ellie Gillis:

Ik werd door Marco erop geattendeerd dat jullie vertrokken waren. Lees de hele week jullie verhalen al mee. Knap allemaal en leuk om zo elke dag jullie reis een beetje mee te beleven. Geniet ervan en succes met alle klimmetjes in Italie!