Etappe 4, Nierstein - Bretten - Reisverslag uit Bretten, Duitsland van Briene en Sander Vet - WaarBenJij.nu Etappe 4, Nierstein - Bretten - Reisverslag uit Bretten, Duitsland van Briene en Sander Vet - WaarBenJij.nu

Etappe 4, Nierstein - Bretten

Blijf op de hoogte en volg Briene en Sander

01 Augustus 2015 | Duitsland, Bretten

We vallen van het ene feestje in het andere! Zo ook vandaag vielen we weer met onze neus in de boter. Maar daarvoor moesten we eerst 140 km afleggen.

De etappe begon in Nierstein met een lekker ontbijt. Omdat wij nogal vroeg waren kwam de bakker pas tijdens het ontbijt vers leveren. Vandaar gingen we beginnen aan de tocht.

We kwamen langs talloze wijngaarden. Zo veel dat Briene op een gegeven moment zei, zullen we eens een fotootje schieten zo? Dat was precies de laatste wijngaard en dus geen foto gemaakt.

Onze tocht vervolgde. Nog eventjes langs, of dichtbij de Rijn, tot aan het plaatsje Speyer waar we in een park genoten van onze lunch. Het lijkt trouwens wel of Sander elke dag meer eet! Hadden we eerst aan twee broodjes genoeg, nu snackt hij nog na drie. Dat zal liggen aan zijn lage startgewicht.

We staken na de lunch de Rijn over om voorgoed afscheid te nemen van de vlakke etappes. Daarna genoten we van het mooie bos, want soms gingen we wel kilometers recht door een bosrijk landschap! Geregeld kwamen we ook door een dorpje en als de zon schijnt, zoals vandaag, is alles mooier! Zelfs die dorpjes waar eigenlijk niks te doen is.

Op dat moment eindigde etappe 9 in ons reisboekje en begon de volgende. Vanaf hier nooit meer vlak! Dus dat wordt schakelen, ploeteren en afzien! Maar natuurlijk ook genieten want zo'n heuvelachtig landschap is vele malen mooier!

De laatste 15 km gingen op en af tot aan Bretten. Normaal zo rustig maar niet vandaag. De Tour du Ländle stopte hier en dat is bijna hetzelfde als de 8 van Chaam. Alleen net iets ouder volk, iets Duitser, en iets andere muziek. Ach, we vermaken ons hier prima want in tegenstelling tot gisteren vloeit het bier vandaag wel rijkelijk!

Tot morgen!

• 01 Augustus 2015 - 21:29

Jozien:

Leuk om mee te lezen met jullie tocht. Succes

• 01 Augustus 2015 - 23:05

Petra:

Leuk als er in de dorpjes feesten aan de gang zijn. Dan is het voor jullie ook een beetje vakantie. Veel succes met het beklimmen van de bergjes. Vanaf nu zullen jullie per dag niet zo veel kilometers fietsen, denk ik.

• 01 Augustus 2015 - 23:11

John:

Dit is een heel mooi stukkie Duitsland. Straks langs Tuebingen en op naar Lindau, daar zijn we allebei wel eens geweest. Mooi om te zien dat Sander zijn helm draagt. Briene lijkt wel een recreant!