Briene barefoot in river - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Briene en Sander Vet - WaarBenJij.nu Briene barefoot in river - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Briene en Sander Vet - WaarBenJij.nu

Briene barefoot in river

Door: brieneensander

Blijf op de hoogte en volg Briene en Sander

14 Augustus 2010 | Noorwegen, Oslo

Vanmorgen vertrokken om 8.15 uur na een goed ontbijt. Een lekker gebakken eitje met een yoghurttoetje na, wat we gisteren niet hadden opgegeten. Het was niet koud, maar wel mistig.
Na ongeveer 37 km hebben gefietst kwamen we voor het eerst in Noorwegen aan. De teller stond toen op 2819 km!!!!

We zouden vandaag naar Kautokeino fietsen. Gisteren hadden we echter meer gefietst dan gepland en we kwamen vandaag dus al om 11.30 uur daar aan. Dit was wel heel vroeg voor ons doen.
Eerst maar eens lekker lunchen en boodschappen gedaan voor het avondeten en ontbijt. We wilden bij een toeristinfo campings gaan zoeken die iets verder op de route liggen. Ze stuurden ons naar een hotel waar het kantoor was.

Op weg daar naar toe kwamen we bij een rivier en daar waren ze met een soort jetski/sneeuwscooter van de kant in het water aan het rijden. Hier hebben we even naar zitten kijken.

Daarna een wat steilere heuvel op naar het hotel voor informatie. Gelukkig was de klim niet zo lang.
Daar aangekomen was het kantoortje al dicht, maar het hotelpersoneel wilde ons wel helpen. Een vrouw gaf ons telefoonnummers van de campings, zodat we iets konden vastleggen.

We wilden ook graag pinnen, want we hadden nog geen Noorse kronen en dat is toch wel handig. Wij vroegen waar een pinautomaat was. En wat denk je waar die was???? Beneden aan de heuvel!!!! Wij lekker naar beneden gedaald, gepind en toen weer terug naar boven. Dat noemen ze pas trainen!!

Daarna doorgefietst naar Maze. Ongeveer 500 meter voor de camping gingen we een wat wildere rivier over. Briene wilde graag een foto,die hij een keer had gezien: een fietser met zijn fietst in een wilde rivier. Dus.... Briene op blote voeten, met zijn fiets de rivier in. En dan nog water drinken ook. Sander heeft dit vastgelegd.

Aan de telefoon kregen we al een gekke indruk van de camping: ze praatte maar slecht engels en kort waren de antwoorden. Die indruk klopte wel: Stugor niet goed, geen dekens en kussen en het eten kunnen we niet warm maken. We moesten daar 350 kronen (=45 euro)voor betalen. Maar voor het douchen ook nog eens 50 kronen en dat voor 2 keer 5 minuten!!!
Dat vonden we wel heel veel. Na wat praten en afdingen gaf de vrouw uiteindelijk de muntjes gratis mee. Dat regelt Briene wel!!! Hij gaat nu met stokjes een vuurtje maken, zodat hij het eten kan klaarmaken, want dat is toch echt zijn taak. Hopelijk lukt hem dat en dan kijken of we nog ergens een pilsje kunnen halen!!!
Vandaag weer 140 km gefietst met de teller op 2924 km.
Morgen een korte etappe van 70 km.

Kostenoverzicht:
Dag 21 Enontekiö – Máze
Boodschappen NOK 170,00
Overnachting NOK 350,00
Biertjes NOK 100,00

Totaal Dag 21 € 82,65

• 14 Augustus 2010 - 16:47

Petra:

Krijg ik echt medelijden met Briene, wat zullen zijn handen zeer doen om een vuurtje te maken!
    Maar nu krijg ik een sms berichtje van hem binnen:
    "Hallo Petra: het bier hebben we gevonden. Wel duur, zo'n 6 euro per stuk. Het eten kunnen we in de keuken van het restaurant opwarmen."
    Wat hebben ze een geluk!
    Maar dat hebben jullie wel verdiend hoor. Als jullie terug zijn krijgen jullie van mij wel een paar pilsjes cadeau!

• 14 Augustus 2010 - 17:25

Ad:

step by step... naar het eindpunt... er al over nagedacht om terug te fietsen. Je hebt nu vaak wind tegen....dus terug wind mee? of is dat geen logica? Maar, mannen, met de boot langs de fjorden lijkt mij ook super ... wat zal die boottocht lang gaan duren.... je hebt in elk geval al meer euro's dan kilometers....ik weet niet of jullie een eigen doel hadden gesteld maar het is in elk geval een mooi resultaat.
    Mannen, ik pak vanavond wel een pint extra ... lekker koel voor ca € 0,50 :) wat een prijzen daar.
    S&B, de groetjes weer van ons

• 14 Augustus 2010 - 17:28

"zaterdag 16.00 Uur":

Heren....er is duidelijk nog wat anders dan Gils op deze wereld. Ben je gewend aan het één, kom je heel wat andere zaken tegen. Dat reisboek wordt écht dik! Vanmiddag gewoon mijn zaterdagmiddag-"plicht" vervuld. Niet alleen het uiterlijk van De Tip, maar ook binnen is er het nodige veranderd. Klasse...enne..dat zonder jouw medeweten Briene? In ieder geval, zonder mijn medeweten, (geintje Joost!)is mijn vertrouwde kruk verdwenen...na ál die jaren..... Véél geluk met het vervolg van jullie onderneming!

• 14 Augustus 2010 - 19:46

Natal En Christel:

Hoi Sander en Briene,

Knap werk hoor. Zitten echt pittige stukken in, maar toch zie ik jullie lachend op de foto's! Succes en vooral ook geniet ervan!
    Groetjes

• 15 Augustus 2010 - 06:48

Gerard En Mieke:

he Sander en Briene,
    al bijna op 3000 km!
    de finish is in zicht!
    Oma Wouters wil graag weten hoe laat en hoe lang het daar nu donker wordt/is? Ja, zelfs zonder internet worden jullie gevolgd, ze is zeer benieuwd naar jullie verhalen.
    hoe hoog zijn de heuvels? en wordt t ook al veel kouder daar? ja toch, maar bovenaan de site geeft ie aan dat t bij jullie toch nog 22 graden is?!
    succes nog, en groetjes, ook van oma.

• 15 Augustus 2010 - 08:23

Anoek,Koen,Rik,Kas:

Hey Mannuh,
    Nog een paar dagen zwoegen en genieten en dan weer op huis aan. Wij wensen jullie heel veel succes de met de laatste loodjes. Groeten.

• 15 Augustus 2010 - 10:24

Lennert :

Ha sander en Briene,

Ik schaam me gewoon dat ik niet eerder iets van mij heb laten horen. Maar druk druk en zelf ook nog op vakantie geweest. Heel leuk die verhalen en die foto's. Heel herkenbaar ook. Sander, hoe gaat het met de brander en het matje? Al veel gebruik van gemaakt? Die afstanden die jullie fietsen.... pfff ik fiets graag maar die jullie fietsen zijn wel erg veel. Nog onwijs veel plezier en geniet van de aankomst.

Groetjes Lennert

• 15 Augustus 2010 - 10:57

Nienke:

Het eind is in zicht en jullie houden goed vol! Ik ben erg benieuwd naar al jullie verhalen en foto's als jullie weer terug zijn ;) Ik kijk er naar uit.
    Voor nu: nog heel veel succes met de laatste loodjes! Hopelijk vallen die niet te zwaar.

xx

• 15 Augustus 2010 - 11:32

Marco V.d. Velden:

Hallo Briene en Sander,
    Heb alle reisverslagen gelezen en wát een gelijkenis. Ik weet precies wat jullie doorstaan. Voor mij al weer 5 jaar geleden, maar het is net of ik het weer allemaal opnieuw beleef. Ik lees dat jullie er ook aardig een Bourgondische happening van maken. Ik dacht dat wij erg waren. Leuk dat jullie nog wat hadden aan het telefonische contact wat we vrijdagavond hadden. Tja, en dat record van die 16 snickers.... Ook leuk om te lezen dat jullie volledig dezelfde route hebben gefietst. Ik had zo weer mee willen fietsen. Ik neem aan dat jullie rond deze tijd in de buurt zitten van de Kaap. Hebben jullie die vreselijke Noordkaaptunnel al gehad? Geniet van de laatste 30 km! Die zul je niet snel meer vergeten, alleen al vanwege het feit dat die met zo'n 9% stijgt. Zouden jullie voor mij een foto willen maken van het gastenboek voor fietsers van aug. 2005 van onze namen? Die ben ik toen vergeten. Zou super zijn. Veel succes met de terugreis. Geniet.

Marco van der Velden (ex-Noordkaapfietser)
    members.home.nl/marcovdvelden

• 15 Augustus 2010 - 11:32

Manon En Amy :

heey Briene,
    je kunt naar huis komen hoor , we hebben alle losse papiertjes van de grond opgeruimd, kleren maar weer eens op een stapel gelegd en daar om heen gestofzuigd, en 68 lege flessen spa appel weggebracht en het statiegeld in de collectebus gedaan.
    je huisje heeft heimwee naar je ........
    succes nog de laatste loodjes ook voor Sander
    groetjes van Manon en Amy

• 15 Augustus 2010 - 11:57

Frank:

Heej mannen!

Net alle verhalen gelezen ik moet zeggen:
    RESPECT! Echt een superprestatie en ook een ervaring om nooit meer te vergeten denk ik! Nog even volhouden en dan staan jullie lekker vertrouwd bij de Tip een pilske te pakken. Daar is het ook nog een stuk aangenamer voor de portemonnee! Zie jullie daar!

Groeten,
    Frank.

• 15 Augustus 2010 - 12:13

Marjolein:

Hoi Mannen,

Wat leuk om jullie reisverslagen te lezen! Heel veel succes en plezier nog!

• 15 Augustus 2010 - 14:21

Huub En MarliesQ:

Hoi Sander en Briene

Wij gaan het straks nog missen hoor al die leuke verhaaltjes en dat iedere dag.Zo'n afstand fietsen...Super!!! Succes met de laatste loodjes.Wij kijken er naar uit om de foto's te bewonderen.Vooral nog veel genieten!!!Tot de 28e in ons Gilse Durpke!

• 15 Augustus 2010 - 14:23

Wendy De Swart:

Nou mannen, het einde is in zicht!! En eindelijk ook rendieren gezien las ik in vorig verslag ;) leuk! Nog even doorzetten en dan heerlijk genieten van de boottocht, die zal zeker erg mooi zijn!!