Een gevecht tegen de wind - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Briene en Sander Vet - WaarBenJij.nu Een gevecht tegen de wind - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Briene en Sander Vet - WaarBenJij.nu

Een gevecht tegen de wind

Door: brieneensander

Blijf op de hoogte en volg Briene en Sander

17 Augustus 2010 | Noorwegen, Honningsvåg

Wat een dag was het weer vandaag.

Eerst maar eens lekker wakker geworden na een goede nachtrust op een heerlijk bed. Na een ontbijt met toch wat taaiere boterhammen als die van de bakkers uit Gils, om 7.50 weer op onze fiets geklommen voor de op en na laatste etappe. Slechts honderd kilometer maar wat zouden ze ons brengen?

Vanaf het begin hadden we te maken met wederom een snoeiharde wind en geregeld buien. We zijn het bijna gewend zou je denken. Nadat we Olderfjord uit waren ging de route constant langs de kust. Stukken met grote fjorden links van ons, maar vaak ook met hele kale stukken links van ons. En dat waren de moeilijke stukken. Want hier werden we bijna van onze fiets geblazen. Dan weer van voren, dan weer van de zij, maar in de rug? Nee, dat meestal niet. Aanpoten dus! Soms was het zo erg dat de wind ons bijna tot stilstand blies, maar we gingen verder!

Ook kwamen we stuk voor stuk door alle 5 de tunnels van vandaag. Even konden we ontsnappen aan de weersinvloeden van buiten. Bij elkaar waren ze zo een 15 kilometer waarvan de Noordkaaptunnel de langste en vooraf (vooral door Briene) de meest gevreesde. Maar achteraf waren ze de fijnste momenten van de dag. Weliswaar flink klimmen (3km met 9%) in de Noordkaaptunnel maar dat was wel lekker warm (in tegenstelling tot de afdaling.. met 60 naar beneden, zo de diepte in, ijskoud!) De Honningsvagtunnel was een goede tweede van vandaag. Flauw omhoog maar wederom lekker warm.

Na bijna 6 uur doortrappen zonder pauzes kwamen we om kwart voor twee in Honningsvag aan. Het laatste grote plaatsje op 30 kilomter voor de Noordkaap. Hier hebben we nog van alles moeten regelen. Allereerst onze cruise door de fjorden (gelukkig wat goedkoper als we vantevoren dachten..), toen nog een lunch (want dat was echt wel nodig.. ja het was weer een vettige hap!), toen boodschappen (met een pasta en pilsje voor vanavond) en als laatste de slaapplaats.

Vandaag slapen we weer eens in een jeugdherberg en het is hier fantastisch. De kamer erg duur (maar dat is alles hier), maar wel beddengoed op een heerlijk bed, gratis internet, warme douches (dat was lekker zeg!!) en gratis wassen. Zelfs het ontbijt van morgen zit er bij in! Als dat geen goede voorbereiding is??

Want ja, dat hebben we wel nodig. Het is weliswaar nog maar ongeveer 30 kilometer (en dan nog 30 terug), maar ze schijnen wel de taaiste te zijn. Is het niet vanwege het klimmen, dan is het wel vanwege de wind!

Maar goed.. we hebben er zin in! Want hier hebben we inmiddels al 24 dagen voor op de fiets gezeten. En bij elkaar al 3200 kilometer afgelegd. Voor degenen die KWF per cent steunen, goed nieuws dus! Geen 35 euro kosten, maar minder. Allicht mag je het natuurlijk gewoon ophogen hoor ;)

Groeten Sander en Briene

Overnachting Vandrarhem incl. ontbijt NOK 684,00

Totaal Dag 24 € 144,45

• 17 Augustus 2010 - 15:09

"zaterdag 16.00 Uur":

Mission almost completed.....nice show...well done!

• 17 Augustus 2010 - 15:32

Rik En Hanneke:

Knap stukje werk mannen!!! Petje af en geniet morgen van jullie knappe, bijzondere prestatie!!

• 17 Augustus 2010 - 15:59

John:

Als morgen de wind de grootste plaaggeest is, kan het maar de helft van de trip tegenzitten. Positief denken jongens! Vergeet niet een paar mooie foto's te uploaden. (kabeltje lenen?)

• 17 Augustus 2010 - 16:06

Arthur En Maria:

hallo sander en breine.
    De laatste lootjes wegen meestal het zwaarst hopelijk valt het voor jullie morgen wel mee.
    Wij wensen jullie de laaste 30 klometer heen en terug,nog veel fiets plezier en wij zijn blij dat jullie voor kwf dat hebben gedaan en trots dat jullie het volbracht hebben.
    En tot ziens in gilze.

• 17 Augustus 2010 - 16:21

Petra:

Gelukkig nog maar 1 etappe te gaan. Ik hoop voor jullie dat het droog weer blijft. Dat scheelt al heel veel. Je gaat morgen heen en terug, dus als het goed is heb je maar voor de helft wind tegen. Succes morgen en geniet bij de Noordkaap.
    Fijn dat je een goede slaapplaats hebt, want jullie zijn daar twee nachten en kun je er lang van genieten.
    Ik wens jullie ook een fijne boottocht. Ik heb gezien hoe mooi het is om langs de fjorden te varen.
    Tot het weekeind

• 17 Augustus 2010 - 16:24

Jet:

So...het zit er bijna op. Goed man!! Die is in the pocket. Tot snel!!!

• 17 Augustus 2010 - 16:52

Lianne:

Toi toi toi voor jullie laatste etappe morgen!

• 17 Augustus 2010 - 17:25

Drupske:

Mannen, grote klasse nogmaals!
    Geniet vooral van het moment van aankomst, daar mag je zeerzeker trots op zijn!zolang voor gefietst en je doel bereikt! en natuurlijk ook van het schitterende landschap!
    veel plezier nog de laatste dagen en tot snel!
    ik ga vnf weer afzien opt veld:P

• 17 Augustus 2010 - 17:34

Sander En Briene:

Hoi Peter en Martijn,

Morgen zullen we toch gewoon met bagage naar de kaap fietsen. Afzien doen we toch wel en we verhuizen ook nog van slaapplaats (dichterbij de opstap plek voorde cruise). Maar zeker bedankt voor het advies en ook voor jullie reisverslagen want het heeft ons zeker nog geholpen!

• 17 Augustus 2010 - 17:49

Kristel Van Zon:

Mannen ik ben trots op jullie Zo goed, Briene?

• 17 Augustus 2010 - 18:20

Bas En Lotte:

Zo mannen, ontzettend knap gedaan zeg! Klasse! Nog even bikkelen en dan lekker genieten van jullie eindbestemming!

• 17 Augustus 2010 - 18:39

Anca:

Jullie tandwielen blijven soepel, er zit nog steeds geen grind in jullie gewrichten en geen pap in jullie spieren, zo te lezen. Dat noem ik TOPSPORT. Klasse mannen!! Succes morgen en geniet er van.

• 17 Augustus 2010 - 19:58

Johan En Annette:

Geweldig, super, onvoorstelbaar knap werk!!!!! Wat zal dat morgen kicken zijn als jullie de Noordkaap bereiken. Geniet ervan en jullie mogen niet best trots op jezelf zijn, maar megatrots!!!!!!

• 17 Augustus 2010 - 20:31

Frans J:

Mooi wark mannu!!
    Knap staaltje doorzettingsvermogen
    Geniet er van morgen.
    Maar rij morgen niet te ver door!! Jullie heb al vaak genoeg een nat pak gehad op je reis.

• 18 Augustus 2010 - 07:13

Bram:

Klasse mannen,

Ik zou naast bier toch ook een flesje champagne meenemen, want dat hebben jullie wel verdiend.

succes en veel plezier nog daar.

• 18 Augustus 2010 - 07:25

Vicky En Jos:

Helaas, jammer dat we ons niet meer kunnen verheugen op 'de avonturen van Briene en Sander' maar goed. Zijn trots op jullie dat het allemaal goed gegaan is en als jullie dit lezen nog trotser want dan hebben jullie het definitieve eindpunt bereikt. Succes nog met de laatste loodjes en morgen maar lekker genieten van de rust op de boot. Tot snel.

• 18 Augustus 2010 - 08:32

André En Karin:

we hebben jullie verslagen elke dag trouw gevolgd, en zullen ze gaan missen. nou ja, volgende week zijn we zelf een weekje weg zonder pc dus als jullie nog door zouden gaan geen tijd om nog te volgen. geweldige prestatie en wij steunen kwf al meer dan 10 jaar elk kwartaal met een vaste bijdrage, dat is ook goed denk ik, toch? we zien jullie wel weer in het mooie gils. wel thuis!

• 18 Augustus 2010 - 08:44

Nienke:

Wat ben ik megatrots op jullie mannen, echt knap werk! Voor vandaag nog heel veel succes en geniet er vooral van ;) En dan zie ik jullie gelukkig weer over een paar daagjes in Gils!

xx