Het afzien is begonnen - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Briene en Sander Vet - WaarBenJij.nu Het afzien is begonnen - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Briene en Sander Vet - WaarBenJij.nu

Het afzien is begonnen

Door: brieneensander

Blijf op de hoogte en volg Briene en Sander

15 Augustus 2010 | Noorwegen, Alta

Vanochtend werden we ruim voor de wekker wakker. Allereerst omdat Sander naar de wc moest maar ook vanwege het heerlijke zonnetje en de wind die langs het huisje gierde.
Prachtig fietsweer dachten we, dus niet verder slapen maar hopla, eruit, ontbijten en fietsen.
We dachten weer wind mee te hebben en dus de etappe van morgen eraan te plakken (170 km totaal) maar.......

Goed en wel op de fiets vertrokken we om tien voor 8. Niet met storm (kracht 5 a 6) in de rug maar pal op kop. Al snel schoten we wat extra kleding aan, want het was ook nog een ijskoude wind. Al stoempend op een klein verzet vochten we ons zelf de heuveltjes omhoog en ook naar beneden moest er stevig getrapt worden. De eerste drie uur gingen we een gemiddelde van 14 km/uur. Gelukkig bleef de zon wel schijnen en waren er tot dan toe slechts enkele donkere wolken.

Toen we op een gegeven moment meer in de luwte van de grote bergen fietsten leek de wind iets te gaan liggen (rond windkracht 4). Wij bleven kort langs een rivier waardoor het gelukkig vrij vlak bleef. Het ging toen dus ook iets vlotter en om 12.15 uur bereikten we Alta.

Eigenlijk wilde we een camping vlak voor Alta maar het werd er een daarna. Dit was namelijk makkelijker met boodschappen..... of niet......

Eerst maar eens lunchen. En na flink afzien mochten we wel iets lekkers. In een restaurant dus beide een 250 gram burger met frites op. Jammer dat hij niet helemaal goed doorbakken was, maar de buikjes protesteren niet, dus lekker gegeten!!

Daarna boodschappen en voor het eerst....alles dicht op zondag. Toen maar bij de Esso pasta voor vanavond en brood voor morgen gekocht. Daarna door naar de camping en nog twee fotomomenten gehad. Bord Noordkaap 240 km en de kilometerteller die op 3000 km stond. Nu met 80 km op de dagteller om 14.30 uur aangekomen op de camping. Een simpele stugor maar we klagen niet.

Morgen ongeveer 100 km met flinke bergjes, en hopelijk minder of gunstiger wind. Wij tellen af, we zien af, maar we zijn er bijna!!
Groetjes Sander en Briene.

PS. reactie op reacties
- Bedankt Annette en Teus voor de foto's die jullie gestuurd hebben. Ze staan al op deze site.
- Marco, we zullen een foto maken van het gastenboek en wij doen de laatste etappes rustig aan.;) En bedankt voor de goede tips.
- Lennert: slaapmatje is gebruikt en het lag goed, maar we kiezen de magnetron boven de brander.
- oma Wouters: ongeveer tussen 11 en half drie is het donker. Dit weten niet precies,omdat we dan slapen.

Kostenoverzicht:
Extra boodschappen NOK 141,50

Totaal Dag 22 € 113,25

• 15 Augustus 2010 - 17:12

Anca En Hennie:

Hou vol mannen jullie zijn er bijna. Toppie hoor!!

• 15 Augustus 2010 - 18:02

Peter En Wies:

Nou Briene en Sander, een gezonde maaltijd zou wel eens goed zijn na al die frites en burgers. Zijn er geen 4* restaurants waar jullie langs komen. Op die manier is straks niet te zien dat jullie zoveel inspanning geleverd hebben. Succes met die laatste paar etappes. Hou vol. Het gaat jullie zeker lukken.

• 15 Augustus 2010 - 20:04

Rik En Hanneke:

Mannen,

We kunnen alleen maar zeggen....GROTE KLASSE!!
    Vergeet ondanks de zware inspanningen, niet om te genieten!!! Nog heel veel succes met de laatste loodjes!

• 15 Augustus 2010 - 21:03

Els:

hé mannen, dat gaat lekker! of misschien niet altijd zo te lezen, maar jullie gaan het zeker halen en we hadden natuurlijk ook niet anders verwacht :)
    succes met de laatste kilometers en wij blijven jullie mooie verhalen natuurlijk lezen tot de laatste dag! geniet ervan en succes met de beentjes! xx

• 15 Augustus 2010 - 21:09

Nard En Ria:

Hoi Hoi mannen

de eindstreep bijna in zicht ? klasse hou vol
    wij gaan ook een week je weg en koen en marloes zitten morgen ook in italie , misschien kunnen ze vanuit daar alles bij houden

anders tot snel

gr nard ria

• 16 Augustus 2010 - 11:04

Kees Timmermans:

Hup jongens, nog een paar dagen flink er tegenaan en dan hebben jullie een geweldige prestatie geleverd.

• 16 Augustus 2010 - 12:52

Corrie / Louis Van R:

We hebben vol belangstelling jullie fiets-verslagen gelezen. Nu nog twee fietsdagen; blijf, ook bij het klimmen, goed rondkijken, want de Noordkaap bereiken, na al die fietskilometers, moet
    heel bijzonder zijn!
    Behouden terugkeer in Gilze!!!