Dag E4, hoi rust - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Briene en Sander Vet - WaarBenJij.nu Dag E4, hoi rust - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Briene en Sander Vet - WaarBenJij.nu

Dag E4, hoi rust

Door: brieneensander

Blijf op de hoogte en volg Briene en Sander

11 Augustus 2010 | Zweden, Stockholm

Na een enkele verbouwing aan de stugor gisteravond voor het slapen gaan, zijn we nacht goed doorgekomen. Sander had het nog wat koud maar met een extra deken van Briene was dit zo weer opgelost. Een warme douche in de ochtend deed ook wonderen.

Na een stevig ontbijt (naja, als je ziet wat onze Oekraiense buren eten valt het wel mee) stapten we nog voor 8u al weer op de fiets. En ook voor 8u zaten we al weer op de E4 want daar eindigden we gisteren. Maar gelukkig, het was droog en dat zou het ook heel de dag blijven.

Op een paar kilometer na waren de eerste 85km van vandaag alleen maar langs deze drukke weg. Vandaag zelfs geregeld zonder enige vluchtstrook. Maar het was het waard want het waren ook de laatste kilometers. We wisten niet hoe snel we er weg moesten komen dus de vaart zat er ook aardig in! Het enige mooie van dit stuk was nog dat we in de laatste honderd meter een rendier de bossen in zagen rennen. Geen foto dus, maar die zullen we nog wel vaker zien.

Na de E4 reden we via een dorpje richting de volgende E-weg. In het dorpje hebben we heel braaf voor de kerk onze boterhammetjes gegeten. Nog even de pastoor begroet en toen met goede zin weer op de fiets gestapt.

Het tweede deel dus over de E10, maar wat een verschil is dat. Auto's mogen er nog steeds 100, we hebben nog steeds geen fietsstrook maar het aantal autos is met een factor tien afgenomen. Lekker rustig dus!

We vlogen nog steeds vooruit (en ja, gewoon op de fiets, al trappend, en dit keer niet van de Red Bull, maar door een heerlijke zuiden wind) zodat we om 3u al de camping in överkalix bereikten en dit met 143km op onze tellers.

Het ziet er goed uit hier en onze stugar is ongeveer 3 keer zo groot als die van gisteren. Weer gewoon met een tafeltje, koelkastje, kooktoestel en nu zelfs ook met een toilet (hoeven we dit niet meer in de bosjes achter het huisje te doen).

Net zijn ook de biertjes voor vanavond weer ingeslagen, hebben we het toetje (ijsco) alvast op, draait de wasmachine onze kleren weer schoon en hebben we besloten vanavond de magnetron rust te gunnen. We gaan maar weer eens uit eten en hoe verrassend.. de keuze valt weer op een pizzeria waar ze natuurlijk ook hamburgers verkopen!

Morgen ons laatste dagje door Zweden om daarna een dag in Finland door te brengen. Daarover later meer!

Groeten Sander en Briene

Avondeten (döner / hamburger) SEK 137,00

Totaal Dag 18 € 101,35

• 11 Augustus 2010 - 15:33

John:

Dit klinkt erg goed, en wat liggen jullie prachtig (voor) op schema. Hou vol !

• 11 Augustus 2010 - 17:17

Lianne:

Braaf de pastoor begroet, hij zag zeker aan jullie boterhammetjes dat jullie niks te biechten hadden?

• 11 Augustus 2010 - 17:26

Anca:

IK ken jullie alleen maar als braaf, dat zal tijdens zo´n tocht toch niet ineens veranderen.
    Blijf vooral genieten, zet ´m op naar de ´kaap´

• 11 Augustus 2010 - 17:49

Wies:

Je had natuurlijk de zegen van die pastoor meegekregen waardoor de dag zo voorspoedig verliep.Om 3 uur al op de bestemming.Heerlijk een midagje vrij.Geniet ervan.

• 11 Augustus 2010 - 18:47

Annette:

Wat fijn om te lezen dat jullie vandaag zo lekker gefietst hebben en dat jullie zo'n luxe stugor hebben. GENIET ERVAN!!!!
    Wij hopen dat jullie van de laatste 1000 km extra kunnen genieten; veel moois zullen zien onderweg en weinig pap in de benen zult hebben.

Veel succes, Johan en Annette

• 11 Augustus 2010 - 20:49

Peter En Martijn:

Wij zijn net terug van eenzelfde trip! (peterenmartijn op waarbenjij.nu)
    Een tip: Na Pajala, waar jullie ook langs komen, vermoed ik, naar het Oosten over de 403 via Kolari. (De 99 is volgens zeggen over 80 km lengte na Pajala, onderhevig aan wegwerkzaamheden; allemaal stenen en gravel).
    Wijkregen een hekel aan de 'snelwegen' en hebben daarna, na een klein stuk E8 de 940 genomen, vervolgens links af op de 79, en weer rechts de 957 op. De weg vervolgend kom je dan bij Enonakio. Wij zijn daar de 93 op gegaan, en uirteindelijk via de 92, via Karasjok omhoog.
    Het is maar een tip, maar ons is het goed bevallen. Grappig, want wij deden ook 130 km per dag.
    Succes, hopelijk krijgen jullie de middernachtszon wel te zien. Dat was onze enige ;-) regenetappe!

• 11 Augustus 2010 - 20:49

Peter En Martijn:

Wij zijn net terug van eenzelfde trip! (peterenmartijn op waarbenjij.nu)

• 11 Augustus 2010 - 21:29

Laurens T:

Hoi Stoere fietsers,ook ik heb zoals vele anderen iedere dag jullie reisverslag gelezen,en het is naar mijn mening een grote prestatie om deze tocht te volbrengen waar het naar uit ziet dat dit jullien zal lukken,ook voor de laatste etappe's wens ik jullie veel fietsplezier toe.
    Gr. Laurens en Marleen